Companiile IT lanseaza afaceri offline: de ce au nevoie de ele

19/07/2021
A1 Marketplace

Companiile rusești de tehnologie lansează o provocare pentru jucătorii din comerțul cu amănuntul, industria cinematografică, transportul de călători și alte sectoare offline. În ultimii ani, giganți IT precum Yandex, Mail.ru Group și Sberbank au început să vândă produse, să filmeze seriale TV și să ofere servicii de taxi și de partajare auto. Aceasta este plata pentru concurența ridicată și colectarea de date de la utilizatori, spun analiștii.

Яндекс и Mail.ru заявили, что их приложения никуда не передают данные  пользователей / Хабр

Companiile online vor continua să-și extindă afacerile offline, prevăd analiștii de la Goldman Sachs (GS) într-o notă adresată investitorilor „În pragul digitalizării economiei”. Jucătorii de tehnologie din întreaga lume au zguduit deja pozițiile mai multor companii offline: această tendință este vizibilă în Rusia și va crește, în special în comerțul electronic (e-grocery) și fintech.

Ce nișe tradiționale au ocupat companiile ruse de internet și de ce au fost forțate să facă acest lucru?

Taxiurile și transportul public. Yandex a perturbat deja piața taxiurilor, într-o oarecare măsură transportul public și proprietatea de mașini private, subliniază analiștii GS. Din 2011, Yandex a început să dezvolte agregatorul mobil Yandex.Taxi ”, iar în 2015 a achiziționat dezvoltatorul de software pentru companiile de taxi „Ros.Taxi”. În 2017, Yandex a fuzionat cu Uber, iar în 2021 a cumpărat o parte din activele taxiului Lucky. În toamna anului 2017, compania și-a lansat serviciul de partajare Yandex.Drive, care are în prezent o flotă de 16.000 de mașini.

Mail.ru Group și Sber, care dețin fiecare 45% din societatea mixtă O2O Holding, au intrat și ele pe piața taxiurilor: include serviciul de comandă a taxiurilor Citymobil, jucătorul numărul doi pe piața rusă, și car sharing-ul YouDrive.

Comerțul cu amănuntul. În ultimii ani, Yandex.Eda, Mail.ru Group și Sberbank au intrat pe segmentul de produse alimentare online, provocând la greu comercianții cu amănuntul tradiționali, subliniază analiștii GS. Yandex a început să dezvolte această afacere prin achiziționarea unui serviciu de livrare a alimentelor de la restaurante Foodfox în 2017. În 2019, compania a lansat un serviciu de livrare de produse alimentare de 15 minute „Lavka”. Pe această piață, magazinele alimentare concurează și cu Mail.ru și Sber. Întreprinderea comună a companiilor include un serviciu de livrare de produse alimentare fast-food "Samokat" și un serviciu de livrare de produse alimentare de la restaurante Delivery Club.

Industria televiziunii și a filmului. Sberbank și Yandex și-au lansat propria producție de conținut și au intrat pe piața televiziunii și cinematografiei. În 2013, Yandex a cumpărat serviciul Kinopoisk pentru 80 de milioane de dolari: gigantul IT a adăugat cinematograful online la instrumentele de știri, evaluări și informații despre premierele filmelor pe această resursă. Acum, „Yandex” are 10 serii proprii, a căror producție a fost lansată în 2019.

În 2020, Sber a devenit singurul proprietar al Rambler Group. Banca a cumpărat Rambler pentru serviciul video Okko, care poate fi monetizat. Cinematograful online a început să producă propriul conținut în același timp cu Kinopoisk - acum Okko are trei serii originale.

În 2020, operatorul de telefonie mobilă MTS, deținut de AFK Sistema, a anunțat că va fi implicat în producția de serii televizate împreună cu compania de producție Sreda a lui Alexander Tsekalo. La scurt timp a avut loc și premiera muzicalului „Șah”, în care a investit divizia MTS.

Un pas forțat

Este dificil să ne imaginăm o afacere offline fără componente online - granița dintre ele este estompată, spune analistul Veles Capital, Artem Mikhaylin. Marile companii IT, de regulă, nu se concentrează pe accesarea offline, ci pe transferul offline către online, notează el. "Nu se poate spune că Yandex sau Mail.ru Group au intrat pe segmentul offline al taxiurilor, deoarece nu dețin flote de taxiuri și nu angajează șoferi", a spus Mihailin.

Serviciile lor oferă o platformă pentru șoferi și companiile de taxiuri pentru a conecta întreprinderile și clienții lor online, subliniază el. Același lucru se aplică, de exemplu, comerțului cu amănuntul, expertul continuă: „Nu puteți veni la magazinut Samokat și să cumpărați produse de pe rafturile de acolo, trebuie să utilizați aplicația și să fiți online”.

Companiile cu capitalizare ridicată, care operează pe segmentul B2C, sunt nevoite să se dezvolte atât online, cât și offline, spune Leonid Delitsyn, un analist de frunte la Finam Group. „Așa cum portalurile de internet doreau ca utilizatorii să nu părăsească resursele, companiile mari IT din prezent vor să ne țină la îndemână 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână”, a spus el. Pentru aceasta, giganții de pe Internet vor livra alimente astfel încât, în acest moment, de exemplu, o bancă digitală să nu atragă atenția utilizatorului, susține Delitsyn. Astăzi, companiile IT sunt obligate să devină universale și să se ocupe de toate sferele de afaceri, astfel încât nișele vacante să nu fie ocupate de concurentul lor, crede analistul.

Andrei Ushakov, analist senior pentru acțiunile Sistema Capital, este de acord cu Delitsyn. Companiile „universale” au anumite avantaje competitive față de afacerile offline clasice datorită volumului mare de date colectate despre clienții lor, a spus Ushakov. Potrivit acestuia, majoritatea companiilor de internet sunt evaluate în funcție de numărul de utilizatori activi, dar după ce această cifră atinge un nivel ridicat, apare întrebarea - cum să monetizeze acest public. Prima din lista de opțiuni de monetizare este vânzarea de conținut online, dar la un moment dat companiile au resursele și oportunitățile de a-și extinde linia de produse offline, a spus el.

Un alt motiv pentru care companii precum Yandex și Mail.ru Group se orientează spre offline este lupta pentru datele clienților, notează Delitsyn. Companiile colectează tot timpul date despre utilizatorii lor, iar livrarea de alimente ieftine și furnizarea de plimbări cu taxiul reprezintă doar o plată pentru informațiile pe care le primesc giganții IT despre clienții lor, a declarat un analist de frunte la Finam Group. Dar tendința de a trece de la online la offline nu este tipică pentru toate companiile de tehnologie rusești, notează Delitsyn. De exemplu, companiile 1C și integratorul de sistem Krok rămân în nișele lor și nu caută să intre pe piața de retail sau fintech.

Potrivit lui Delitsyn, tendința spre „digitalizare” a segmentelor offline a venit în Rusia din străinătate. Însăși Amazon, care a început ca retailer online, a cumpărat lanțul de supermarketuri Whole Foods în 2017. Și compania mamă a Google, Alphabet, a început, ca Yandex, cu dezvoltarea căutării, iar acum a intrat în industria transporturilor (cu dronele Waymo), medicină (cu compania de cercetare Verily) și alte segmente offline.

 

Comments

No posts found

Write a review