Cum un fost angajat Google a creat un motor de cautare corporativ si a obtinut 55 de milioane de dolari

22/09/2021
A1 Marketplace

Găsirea informațiilor de care aveți nevoie în cadrul unei companii poate fi dificilă. Pentru a rezolva această problemă, fostul angajat Google Arvind Jain a venit cu motorul de căutare corporativ Glean, care a atras deja 55 de milioane de dolari în investiții

Când Arvind Jane și-a părăsit slujba banală de la compania de tehnologie și a co-fondat Rubrik, o platformă de gestionare a datelor în cloud, s-a confruntat cu o provocare. Fostul director tehnic, care a contribuit la construirea produsului principal de căutare Google a constatat că găsirea informațiilor în startup-ul său a fost mult mai dificilă pentru angajații săi decât introducerea unei interogări în Google pentru utilizatorii obișnuiți.

Problema a fost următoarea: Rubrik, acum evaluat la 3,7 miliarde de dolari, a construit un ansamblu tehnologic de peste 300 de aplicații cloud. Datele au fost împrăștiate într-un număr mare de produse software, iar Jain a constatat că propria sa productivitate a fost redusă din cauză că a petrecut prea mult timp găsind documentul potrivit sau răspunsul la o întrebare. Trebuie să căutați în Google Doc, să găsiți postări vechi în Slack sau să căutați undeva în depozitul GitHub? „Conținutul pentru întreprinderi nu a fost niciodată la fel de fragmentat ca acum”, spune el.

Cloud Data Management & Enterprise Backup Software | Rubrik

Acum doi ani și jumătate, Jain s-a retras din Rubrik și s-a concentrat pe dezvoltarea în secret a unui motor de căutare pentru întreprinderi. Noua sa companie, Glean, a dezvăluit secretul pe 15 septembrie: este un instrument de căutare care colectează și procesează informații din zeci de aplicații disparate. Compania a fost fondată de un grup de veterani ai Google: Arvind Jain, Piyush Prahladka și Tony Gentilkore, precum și T.R. Vishwanath, un angajat cu experiență la Facebook care a lucrat la algoritmul de clasificare a fluxului de știri. Glean a strâns deja 55 de milioane de dolari în două runde de finanțare de risc de la firme precum Kleiner Perkins, General Catalyst și Lightspeed Venture Partners.

Până acum, munca a fost făcută în secret, a spus Jain, deoarece construirea unui motor de căutare corporativ nu este o sarcină ușoară. El spune că companii precum Google și Microsoft au încercat fără succes să dezvolte instrumente similare. Este neobișnuit ca startupurile să atragă multă atenție. Unele companii de software de căutare precum Elastic și Algolia au avut succes, dar produsele lor se adresează în principal utilizatorilor care caută ceva pe un anumit site, nu angajaților. Cu toate acestea, Elastic a lansat recent un motor de căutare pentru întreprinderi care promite să proceseze informații din diferite aplicații.

„Această zonă este notorie: se crede că nimeni nu a lansat un produs de succes aici. Ca urmare, investițiile de capital de risc s-au oprit și ramura dată s-a ”dezumflat”, spune Jane. „Nu am vrut să fim doar o altă companie care face anunțuri mari înainte de a demonstra eficiența tehnologiei sale și apoi eșuează”.

Deși ideea de a crea un motor de căutare corporativ pare „evidentă”, momentul perfect este abia acum, spune Mamun Hamid, partenerul general al Kleiner Perkins, care a condus o rundă de finanțare din seria A de 15,3 milioane de dolari pentru Glean în 2019, când a început, startup-ul îl avea doar pe Jain și o prezentare. Potrivit lui Hamid, actuala tendință corporativă către stocarea în cloud și modelul SaaS a condus mai multe firme IT să creeze API-uri (Application Programming Interface) care permit produsului unei companii să interacționeze cu companiile alteia. Aceste API sunt o garanție că Glean va putea lansa „tentaculele sale în zeci de produse pentru a indexa, studia și înțelege contextul tuturor acestor documente”, explică Hamid.

Din partea utilizatorului, software-ul Glean analizează formularea interogării de căutare (de exemplu, înțelege că „țintele trimestriale” sau „zonele de focalizare pe Q1” sunt aceleași) și afișează toate rezultatele care se potrivesc acesteia, indiferent dacă sunteți în Salesforce, Slack sau în oricare dintre numeroasele aplicații pe care le folosește compania. Rezultatele sunt personalizate în funcție de poziția utilizatorului. Prin învățarea profundă, Glean poate face diferența între, să zicem, un vânzător și un inginer și să schimbe recomandările în funcție de partenerul cu care utilizatorul este cel mai predispus să comunice.

Investing in Glean

Glean este utilizat de mai mult de 40 de companii, inclusiv producătorul de autovehicule Aurora și compania cloud listată recent la bursă Confluent. Aproape toți dezvoltatorii de la Seattle Startup Outreach, care dezvoltă software pentru vânzări, folosesc Glean, spune Amritansh Ragay, care conduce un departament de 260 de persoane. „Desigur, a existat dorința de a combina toate documentele noastre, deoarece este dificil să găsim informații”, spune el. De când Outreach a început să testeze Glean, tendința s-a schimbat: acum angajații pot reveni la serviciile pe care le preferă.

Glean a fost fondată în 2019 la incubatorul Kleiner Perkins din Menlo Park, California, unde echipa a lucrat până când a început pandemia. Compania are acum 50 de angajați și adaugă caracteristici care au făcut deja produsul mai mult o bibliotecă decât un simplu motor de căutare. Programul poate fi configurat pentru a se deschide în locul unei noi file dintr-un browser web și pentru a oferi utilizatorului informații precum organigramele și documentele recomandate.

Jain spune că acum direcția logică pentru o pornire este creșterea numărului de integrări cu alte programe și căutarea de noi aplicații: acum se concentrează pe dezvoltare, vânzări și IT. Cu toate acestea, Jain are și un obiectiv mai mare, care este acela de a crea un asistent care să poată angaja utilizatorul într-o conversație și să le răspundă la întrebări.

"Nu este vorba doar de căutare atunci când introduceți o interogare și apăsați pe Enter", a declarat directorul general al General Catalyst, Quentin Clarke, fost executiv Microsoft și Dropbox, care a condus runda B de finanțare de 40 de milioane de dolari pentru Glean la începutul acestui an. „În lumea muncii, există o oportunitate de a trece dincolo de această paradigmă și de a crea o experiență mai proactivă: există un context mai larg care ne permite să înțelegem la ce vrei cel mai probabil să lucrezi acum și putem folosi aceste semnale pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului.” 

Comments

No posts found

Write a review