Cum un inginer Airbnb a oferit 250 de milioane de dolari proprietarilor de imobile si a castigat o avere de 10 miliarde de dolari

12/01/2022
A1 Marketplace

Nate Blecharczyk, co-fondatorul Airbnb, a creat software-ul și designul platformei care au alimentat serviciul de închiriere în valoare de 100 de miliarde de dolari. Acum își folosește abilitățile de inginerie și echipa de oameni de știință pentru a rezolva unele dintre cele mai mari provocări ale companiei

The Airbnb Kitchen Rule You Should Never Break

250 de milioane de dolari pentru 4

În primăvara anului 2020, Nate Blecharczyk, co-fondator și lider strategic al serviciului de internet Airbnb, a fost în pragul eșecului.

Pandemia de coronavirus a lovit Airbnb, una dintre companiile private cu cea mai rapidă creștere și una din cele mai scumpe din lume. Milioane de clienți și-au anulat rezervările peste noapte. Fluxul celor noi a secat. Veniturile Airbnb au scăzut cu aproximativ 80%. Pentru a rămâne pe linia de plutire, compania a strâns de urgență 2 miliarde de dolari de la investitori. Acum, co-fondatorul și CEO Brian Chesky dorea ca Blecharczyk să ofere 250 de milioane de dolari proprietarilor care au fost afectați de pandemie. „Brian este un lider hotărât care te împinge constant din zona ta de confort”, spune Blecharczyk râzând. „A vrut să facă ceva foarte semnificativ pentru proprietarii de case și a crezut că 250 de milioane de dolari sunt soluția potrivită”.

Acest lucru nu s-a potrivit finanțatorilor Airbnb, care se temeau de probleme neprevăzute care ar putea fi declanșate de programul de stimulare economică al lui Chesky. Așa că Blecharczyk a trebuit să transforme din nou ideea lui Cesky într-un plan de lucru.

A împărți 250 de milioane de dolari către aproximativ 4 milioane de proprietari este mai greu decât pare. Airbnb avea nevoie de o modalitate de a distribui fondurile astfel încât să nu fie împărțiți în sume mici încât să facă gestul fără sens, dar nici către prea puțini proprietari. Ceea ce a contat a fost cum va arăta decizia pentru investitori și piață (Airbnb plănuia o IPO). În final, compania urma să dea peste 10% din suma pe care tocmai o strânsese. „Cum putem dezvolta un program care să-i ajute pe proprietarii de case menținând în același timp controlul, astfel încât să nu ne grăbim într-o situație de incertitudine enormă?” – spune Blecharczyk.

El s-a scufundat în modele computerizate de date, a analizat numărul de călătorii anulate, a prezis anulări viitoare, a calculat valoarea veniturilor pierdute și a clasat proprietarii de case în funcție de severitatea politicilor lor de anulare și de mărimea contractelor de închiriere (proprietarii de apartamente mici au primit prioritate). Folosind acest model, Blecharczyk a distribuit 250 de milioane de dolari în trei săptămâni, iar peste 650.000 de proprietari au primit 25% din veniturile pierdute. „Eram responsabilul de proces, asigurându-mă că nu luăm decizii pripite și încurajând echipa să gândească mai eficient”, spune Blecharczyk. „Trebuia să găsesc un echilibru între dorința lui Brian de a face ceva impresionant și crearea unui program specific.”

Airbnb zpytuje svědomí. Budoucnost vidí v jedinečných a autentických místech

„Director pentru toate aspectele tehnice”

Blecharczyk a gestionat crearea platformei online Airbnb. Prima sa poziție la companie a fost numită „Chief Technology Officer” și, în ultimii 13 ani, el a transformat ideile ambițioase ale colegilor săi co-fondatori în produse de lucru pentru Airbnb. CEO Chesky este un lider dur, cu accent pe strângerea de fonduri și publicitate. Co-fondatorul Joe Gebbia este un artist care conduce noul studio de design al Airbnb, Samara, și brațul caritabil Airbnb.org. Blecharczyk, care dă rar interviuri, se scufundă în date și modele pentru a dezvolta programele care au transformat fosta aplicație de couchsurfing într-o corporație de 110 miliarde de dolari. Pe măsură ce compania creștea, și-a dedicat timpul construirii de sisteme pentru a construi încredere și securitate. Cel mai recent proiect al său, City Portal, este o colecție de instrumente și tablouri de bord menite să îmbunătățească relația adesea neplăcută a Airbnb cu autoritățile locale.

Combinația dintre competențele celor trei directori a fost un succes pentru Airbnb. „Trinitatea fondatoare este o parte importantă a relației Airbnb cu investitorii și angajații săi”, spune Kevin Kopelman de la Cowen. „Viziunea lor este evidentă în tot ceea ce face compania”. După zilele întunecate ale blocajelor timpurii, Airbnb a reînviat. Compania a redus rapid costurile (a concediat 25% din angajații săi în 2020) și și-a deplasat atenția de la proiectele pre-pandemie. Pentru a se adapta la noua lume hibridă, Airbnb a făcut rezervările mai flexibile și a atras multe proprietăți în afara orașelor, care sunt mai potrivite pentru sejururi pe termen lung și lucru la distanță.

Airbnb a fost listat public la bursă în decembrie 2020, iar în prima zi de tranzacționare, Airbnb a înregistrat o creștere de 112%. De atunci, au adăugat încă 13% (S&P 500 a crescut cu 27%). Airbnb are o capitalizare de piață de 100 de miliarde de dolari - mai mult decât Marriott, Hilton și Hyatt la un loc. Datorită creșterii acțiunilor, Blecharczyk a devenit proprietarul unei averi de 10 miliarde de dolari. 

Programator de 12 ani

Blecharczyk a crescut în zona West Roxbury din Boston, unde tatăl său, inginer electrician, a început să-și învețe fiul să lucreze cu computere încă de la o vârstă fragedă. La vârsta de 12 ani, Blecharczyk s-a îmbolnăvit și a rămas acasă. Atunci a găsit o carte despre programare, datorită căreia a învățat să scrie scripturi simple. În scurt timp a devorat manuale de programare, învățând cum să schimbe codul jocurilor pe calculator precum SimCity și Civilization. La vârsta de 14 ani, a început să creeze programe de marketing pe internet pentru afaceri la un cost de 1000 de dolari bucata. În liceu, a dezvoltat un program și a început să vândă licențe: în cinci ani, o afacere bazată la subsol i-ar fi adus puțin sub 1 milion de dolari.

Blecharczyk a studiat Informatica la Harvard. Afacerile l-au învățat două lucruri esențiale: putea învăța orice abilități tehnice de care avea nevoie și putea crea produse de care oamenii aveau nevoie. „Mi-a dat o încredere extraordinară și am luat calea antreprenorială”, spune el.

După Harvard, a mers la Opnet, o firmă de software pentru întreprinderi din Washington, care a dezvoltat aplicații de afaceri bazate pe Windows. Plictisit de proiecte vechi și procese lente, el s-a alăturat unei companii de tehnologie educațională din San Francisco. Blecharczyk l-a cunoscut pe viitorul co-fondator Joe Gebbia printr-un anunț Craigslist pentru un apartament în San Francisco. El s-a alăturat curând lui Gebbia și Brian Chesky la faimosul incubator de startup-uri Y-Combinator, creând un produs care urma să-i ajute pe oameni să rezerveze imobile fără teamă. „Ca inginer, am fost întotdeauna capabil să iau ceva la nivel înalt și abstract și să îl pun într-un program”, spune Blecharczyk. „Trebuie să rezolvăm problema și să acționăm”. Blecharczyk a scris codul sursă, a construit modelele financiare, a construit sistemul de plată Airbnb și a ajutat Airbnb să intre pe piețele de top.

airbnb.jpeg?1641990519303

Date, nimic altceva decât date

Abordarea analitică a lui Blecharczyk a alimentat creșterea rapidă a Airbnb. La începutul activității, echipa a ezitat dacă să se concentreze pe creșterea numărului de clienți sau pe creșterea numărului de obiecte. Blecharczyk a analizat datele de pe piețele cheie ale Airbnb - New York, San Francisco și Los Angeles - căutând modele și relații cauzale.  A ajuns la două concluzii principale. Obiectele noi au contribuit la creșterea cererii și, de îndată ce în oraș au apărut peste trei sute de obiecte, ceva a făcut clic, iar piața a crescut de la sine. „După ce am examinat cu atenție datele, am schimbat declarația problemei. Am simplificat obiectivul: acum sarcina noastră nu a fost să dezvoltăm compania în toată țara, ci să obținem trei sute de obiecte în cele mai importante orașe turistice.” Planul a funcționat. Proprietățile Airbnb au apărut în toate orașele mari din SUA.

Acum era timpul să abordăm extinderea Airbnb în China și crearea de programe pentru a aborda problemele legate de încredere, securitate și legislația municipală. Unul dintre proiecte a fost un sistem de prevenire a petrecerilor zgomotoase, care au cauzat de multă vreme probleme cu reputația Airbnb. Festivitățile zgomotoase, deși rare, au atras o atenție disproporționată. Încă o dată, Blecharczyk a săpat în date pentru a găsi modele.

Analiza sa a constatat că petrecerile erau mai probabil să fie găzduite de oaspeți cu vârsta sub 25 de ani care locuiau în apropierea proprietății și au rezervat-o în ultimul moment. Airbnb a creat un algoritm pentru a bloca proprietățile cu risc ridicat și a introdus restricții pentru chiriașii sub 25 de ani. De atunci, numărul petrecerilor a scăzut. „Airbnb are un indice de loialitate a consumatorilor foarte mare, iar sondajele noastre arată că clienții sunt extrem de mulțumiți”, spune Kopelman de la Cowen. „De câte ori au existat incidente pe platformă, Airbnb a introdus noi reguli, a angajat noi oameni și a stabilit noi procese pentru a minimiza experiențele negative.”

Blecharczyk a creat recent un program pentru a se împrieteni cu autoritățile locale - afacerile Airbnb depind direct de politica locativă. De la lansare, Airbnb a avut frecvent conflicte de politică cu privire la securitate, reglementare, furnizare de locuințe și impozitare. Fiecare astfel de conflict devine o provocare unică pentru Airbnb, una care a necesitat mult timp, bani și resurse. Pe măsură ce legile și liderii politici s-au schimbat frecvent, Airbnb a răspuns lent la noile solicitări.

Pentru a veni cu un plan mai eficient, Blecharczyk a reunit șefii diferitelor divizii Airbnb și, un an mai târziu, a creat un produs digital cu caracteristici care au fost deosebit de relevante pentru sute de guverne municipale. Toamna trecută, Airbnb a lansat tabloul de bord City Portal, unde municipalitățile pot vedea toți proprietarii din zona lor și pot vedea de unde vin oaspeții Airbnb, cât câștigă proprietarii de case și cât de mult investesc turiștii în economia locală. Există, de asemenea, instrumente care permit orașelor să elibereze permise, să găsească contracte de închiriere ilegale și să creeze linii telefonice pentru a detecta încălcările.

Astăzi, peste o sută de municipalități s-au conectat la sistem. Blecharczyk spune că există divizii în cadrul companiei peste portalul orașului. „Vrem ca autoritățile să simtă sprijinul nostru și să nu se simtă afectate”, spune Blecharczyk. - Acest lucru este important pe termen lung. Pe măsură ce devenim o platformă internațională proeminentă, orașele vor dori acest nivel de control. Este o chestiune de timp și este mai bine să fii proactiv.”

Comments

No posts found

Write a review