Fara locuri pentru depozitare: de ce companiile occidentale se confrunta cu o penurie de depozite

05/31/2021
A1 Marketplace

Dezvoltarea comerțului electronic a provocat o creștere a cererii de bunuri imobiliare pentru depozite în Europa și America. Cu toate acestea, comercianții cu amănuntul și dezvoltatorii imobiliari se confruntă cu un deficit de spații adecvate, iar acum trebuie să-și arate toată ingeniozitatea pentru a găsi o ieșire din situație.

În centrul și estul Londrei pot fi în continuare găsite urme ale Companiei Indiilor de Est, care a fost una dintre primele societăți pe acțiuni englezești înființată la început pentru a face comerț în Indiile de Est, dar care a ajuns să facă comerț mai ales în India și China, comercializând în principal bumbac, mătase, pigmenți indigo, salpetru, ceai și, în China, opiu. De-a lungul celor 274 de ani de existență, societatea comercială a realizat demolarea unui număr imens de case de oameni săraci, construind în locul lor depozite în care erau depozitate ceai, mătase, condimente și alte bunuri din țări îndepărtate. Aceste clădiri găzduiesc acum birouri, restaurante și apartamente. Dar în curând spațiile își pot recâștiga funcția originală. Deci, pe un teren mare, nu departe de docurile de zona comercială, există un complex de facilități rezidențiale și de depozitare numit Orchard Wharf.

Boomul comerțului electronic, alimentat de pandemie, a crescut cererea de spațiu de depozitare. Potrivit companiei de consultanță JLL, în 2020 suprafața spațiului de depozitare închiriat de companiile europene a crescut cu 16% față de 2019. În America, aceeași cifră a fost de 21%, în Asia - 32%.

Cu siguranță, unele dintre aceste firme sunt afaceri tradiționale care încearcă să facă față cererii crescute pentru produsele lor (de exemplu, supermarketuri și producători de produse medicale). Dar JLL estimează că comercianții cu amănuntul online reprezintă 25% din tranzacțiile noi încheiate pentru depozite în 2020 în țările occidentale. În 2019, cota lor a fost de 12%. În China, această cifră a depășit deja 30%.

Conform estimărilor companiei imobiliare CBRE, volumul produselor vândute de retailerii americani a crescut cu 5%. Astfel, au nevoie de aproximativ 46 de milioane de metri pătrați de spațiu suplimentar de depozit, care este echivalent cu 75% din suprafața din Manhattan. Numărul de produse crește pe măsură ce magazinele adoptă comerțul electronic.

Comercianții online necesită de obicei un spațiu de stocare de trei ori mai mare, întrucât cumpărătorii se așteaptă să găsească o varietate mai largă de produse într-un magazin online. Spațiul neocupat a devenit considerabil mai mic: acum zece ani, ponderea spațiului de depozitare liber în America și Europa era de 10%, acum este de doar 5%. Și în unele zone metropolitane, cum ar fi Toronto și Tokyo, cifra este mai mică de 2%.

Drept urmare, prețurile cresc treptat. Activele totale ale dezvoltatorului imobiliar Prologis sunt acum cu 10 miliarde de dolari mai mult decât acum șase luni. În consecință, acest segment devine din ce în ce mai atractiv pentru investitori. Conform estimărilor JLL, ponderea depozitelor în toate investițiile imobiliare în 2015 a fost de 10%. Anul trecut cifra a ajuns la 20%. În 2020, zona centrelor de fulfillment ocupate de Amazon a crescut cu un record de 50%.

Dar există mai multe probleme care limitează potențialul de creștere a pieței. În primul rând, există o lipsă de spații în care ar putea fi amplasate centrele logistice, în special în orașele dens populate. Între 1990 și 2008, jumătate din clădirile industriale din San Francisco au fost transformate în clădiri rezidențiale și birouri. Între 2006 și 2015, Londra a pierdut 11% din spațiile sale industriale. În unele state germane, lipsa imobilelor de depozitare este atât de acută încât companiile sunt nevoite să plaseze centre de îndeplinire în zonele de frontieră ale Poloniei și Franței.

Datorită costului ridicat, reglementărilor stricte de zonare și chiriașilor actuali, clădirile existente (cum ar fi centrele comerciale care pierd treptat vizitatori) sunt dificil de convertit în depozite. Prologis prezice că, în următorii zece ani, spațiul comercial transformat va reprezenta doar 0,75% din tot spațiul de depozitare.

În al doilea rând, populația locală nu vrea să locuiască lângă depozite: fac mult zgomot și lucrează non-stop. Camioanele care conduc pe lângă case au un impact negativ asupra calității aerului, ceea ce îi îngrijorează și pe locuitorii din suburbiile americane și europene. Miile de noi locuri de muncă sunt un contraargument popular pentru dezvoltatori, dar politicienii susțin că aceste locuri de muncă sunt slab calificate și ar putea fi în curând automatizate. Cinci deputați britanici din Partidul Conservator au cerut guvernului să oprească construcția unui imens centru logistic din sud-estul Angliei.

Proprietarii de depozite trebuie să se descurce cumva. Dezvoltatorul britanic SEGRO redesenează un spațiu neocupat sub una dintre gările din Paris. Amazon construiește centre de distribuție pe terenurile de golf abandonate. Retailerul online transformă, de asemenea, o parcare goală din centrul Londrei într-un centru de distribuție. Există tot mai multe complexe cu utilizare mixtă, precum Orchard Wharf. În plus, dezvoltatorii cresc prețurile de închiriere. Prologis se așteaptă ca prețurile globale să crească cu o medie de 6% în acest an. Acest lucru poate speria retailerii online. Dar cu siguranță nu investitori: acțiunile Prologis și SEGRO s-au dublat de la începutul anului 2019.

Comments

No posts found

Write a review