Jeff Bezos renunta la functia de sef Amazon

05/07/2021
A1 Marketplace

Jeff Bezos livra cărți cu propria mașină când a lansat Amazon, acum se retrage din funcția de CEO al cele mai mari platforme de comerț electronic din lume

Cofondatorul gigantului e-commerce - Jeff Bezos, care deține titlul de cel mai bogat om din lume, a decis să renunțe la acest rol după ce a condus compania timp de aproape trei decenii. După cum a anunțat în februarie, el va rămâne director executiv și cel mai mare acționar al companiei, dar interesul practic al miliardarului s-a mutat deja spre alte domenii.

„Ceea ce s-a întâmplat de fapt în ultimii 25 de ani depășește cu mult așteptările mele. Livram singur coletele, vindeam cărți. Speram să construiesc o companie, dar nu compania pe care o vedeți astăzi ”, spusese el.

Amazon.com a fost începută ca librărie online de Jeff Bezos în 1994 din garajul său, unde a început împreună cu câțiva angajați să dezvolte software-ul pentru site. Într-un an, s-au extins la o casă cu două camere. Site-ul de testare pentru Amazon a fost lansat în iulie 1995 și a avut un răspuns fenomenal la lansare. Amazon a livrat cărți în Statele Unite și în 45 de țări în doar 30 de zile de la lansare, făcându-l un succes instantaneu.


Jeff Bezos's complicated legacy as CEO of Amazon - CNN


Bezos renunță astăzi la Amazon - exact la 27 de ani după ce a fondat platforma. În acest timp a dezvoltat o serie de principii neobișnuite de conducere - despre care unii susțin că sunt coloana vertebrală a succesului său. Discutați cu oricine a lucrat vreodată la Amazon și nu trebuie să așteptați mult înainte să auziți expresia „obsesie pentru clienți”.

Pentru Bezos, profitul a fost o aspirație pe termen lung. Pentru ca o companie să aibă succes, trebuia să aibă clienți fericiți - cu aproape orice preț.

Nadia Shouraboura a început să lucreze pentru Amazon în 2004. A continuat să fie invitată în „echipa S” de elită a managerilor Amazon - consiliul managerial superior. Dar când a început pentru prima dată, a crezut că va fi concediată imediat. „Am făcut cea mai mare greșeală din viața mea în timpul perioadei de vârf de Crăciun”, spune ea. Shouraboura aranjase produse cheie pe rafturile depozitelor care erau prea înalte. Ar fi avut nevoie de timp și bani pentru a scoate produsele potrivite de pe rafturi. „Am venit cu o modalitate inteligentă de a pierde cât mai puțini bani posibil și de a rezolva problema. Dar când am vorbit cu Jeff despre asta, s-a uitat la mine și mi-a spus:„ Te gândești la toate acestea greșit ”. "Te gândești cum să optimizezi banii aici. Remediază problema pentru clienți, apoi revino la mine în câteva săptămâni și spune-mi costul."

Declarații scandaloase

Bezos are mulți critici. Circulă de mult timp povești negative despre Amazon, regulile sale stricte, pretențiile sale de comportament monopolist, nu au ajutat reputația lui Bezos. Cu toate acestea, mulți oameni care lucrează îndeaproape cu el nu recunosc caracterizarea că este indiferent sau egoist. Pentru ei, el este un vizionar al afacerilor - un om cu focalizare singulară, care a creat o filozofie de lucru legendară și o companie în valoare de aproape 1,8 miliarde de dolari.

Regula celor două pizza

Lui Bezos îi plac echipele mici. El are o regulă pentru a menține întâlnirile productive: asigurați-vă că puteți hrăni întregul grup cu două pizza. Urăște prezentările PowerPoint, preferând în schimb notițe scrise pentru ca directorii să le poată discuta. Pentru a evita ca personalitățile dominante să aibă o influență prea mare, uneori el va aborda fiecare persoană la o întâlnire, întrebând ce cred despre o întrebare. Și oamenii care îl cunosc spun că lui îi plac cei care împing înapoi. „Obișnuim să certăm și țipăm unul la celălalt”, spune Shouraboura.

"Totul este foarte deschis și pe masă, iar conversațiile devin aprinse și foarte pasionate. Dar este vorba despre subiect, niciodată împotriva persoanei", spune ea. Amazon are un set de 14 „principii de conducere”. Unul dintre acestea vorbește despre „coloana vertebrală a dezacordului”. Și se pare că Bezos dorește cu adevărat să promoveze acea cultură la un nivel superior. Liderii nu ar trebui să „facă compromisuri de dragul coeziunii sociale”, spune principiul. Cu toate acestea, există întrebări cu privire la faptul dacă această filozofie este întotdeauna interpretată corect în rețeaua Amazon-ului.

În 2015, New York Times a publicat un articol cu afirmațiile despre o cultură a muncii ”zdrobitoare” din partea foștilor angajați. Bezos este un fan al ingineriei, invențiilor, mașinilor. Este obsedat de metrici - care nu este o trăsătură rea în lumea logisticii. Dar criticii spun că obsesia dată are costuri umane, în special în numeroasele depozite ale Amazonului. În timpul încercării eșuate a lucrătorilor Amazon din Bessemer, Alabama, de a forma un sindicat, am vorbit cu mulți muncitori care au spus că se simt ca „roțile dințate în mașină”. Alții ar descrie sentimentul că sunt „monitorizați constant”.

Cu toate acestea, la niveluri mai înalte, stilul de management al lui Bezos pare diferit. Îi place ca echipele sale să aibă autonomie, ceea ce consideră că promovează inovația. Amazon Web Services (AWS), serviciul de cloud computing uimitor de popular, nu avea prea mult de-a face cu activitatea de bază a Amazon-ului: comerțul electronic. Cu toate acestea, Bezos a susținut ideea, oferindu-i angajatului său de încredere Andy Jassy libertatea și capitalul de a crea o companie în cadrul unei companii. Bezos îl consideră pe Jassy ca un antreprenor, nu doar un manager - o parte esențială a motivului pentru care va prelua rolul de succesor al lui Bezos.

„Este ușor să fii curajos când ești un start-up”, spune Shouraboura. "Pe măsură ce crești, devine din ce în ce mai greu să fii curajos, pentru că acum riști foarte mult. El a fost întotdeauna foarte curajos". Oamenii care îl cunosc spun că lui Bezos îi place să abordeze problemele „invers”. „Este un proces foarte specific la Amazon”, spune Bryar. În etapa de planificare, echipele vor face o cronologie inversă - încep cu cum ar arăta o lansare și apoi lucrează înapoi. „Primul lucru pe care îl face echipa este să scrie un comunicat de presă, care este de obicei ultimul lucru pe care îl scriu companiile”. Acest lucru face parte din viziunea lui Bezos despre timp. Este ceva la care se gândește foarte mult, punând mare accent pe puterea „gândirii pe termen lung”.

Bezos a abordat întotdeauna afacerea având în vedere jocul pe termen lung. Oamenii apropiați folosesc adesea cuvântul „metodic” pentru a descrie obsesia față de clienți în comparație cu profiturile pe termen scurt.

Întotdeauna fascinat de călătoriile spațiale, mai târziu în această lună își propune să zboare în spațiu cu primul zbor cu echipaj realizat de compania sa Blue Origin.

Jeff Bezos' Blue Origin to launch first space tourism passengers on July 20  and auction off a seat - newsbinding

Fie că este admirat sau detestat, Bezos s-a dovedit un lider extrem de strălucit și capabil - cineva care a schimbat modul în care își desfășoară activitatea companiile din întreaga lume. Iar Amazon întotdeauna va fi cartea lui principală de vizită.

Comments

No posts found

Write a review