Mai mulți comercianți francezi s-au aliat împotriva Amazon și au creat un marketplace propriu

11/10/2021
A1 Marketplace

În urmă cu doi ani, un grup de comercianți cu amănuntul din orașul francez Angers a primit un grant pentru a-și crea propriul marketplace. Platforma, concepută pentru a concura cu giganți ai comerțului electronic, precum Amazon, a fost programată să fie lansată la începutul anului 2021. De fapt, site-ul a fost lansat mai devreme, anul trecut, când restricțiile stricte de carantină au dus la închiderea temporară a magazinelor offline din toată Franța. Consumatorilor le-a plăcut atât de mult proiectul, încât acesta continuă să înflorească chiar și după redeschiderea magazinelor offline

Angers Shopping | Le site e-commerce et citoyen d'Angers

Proiectul Angers Shopping a devenit o adevărată salvare pentru economia locală și le-a oferit comercianților cu amănuntul din orașul Angers un avantaj față de concurenții din alte regiuni ale țării. „Antreprenorii au recunoscut nevoia de a intra online. Cu coronavirusul, acest lucru s-a întâmplat mai repede decât credeam”, a declarat viceprimarul orașului Stefan Pabritz.

Angers Shopping a oferit vânzătorilor un punct de vânzare pentru a-și vinde produsele în timp ce locațiile lor fizice erau închise. Platforma - creată de start-up-ul tehnologic din Paris Wishibam - are scopul de a ajuta companiile, atât cele noi cât și cele de mai mult timp pe piață, să găsească clienți noi și să își promoveze produsele online. 

Jonathan Berdugo, proprietar al unui magazin de haine pentru bărbați cu denumirea foarte sugestivă VIP In Fine, spune că marii retaileri online și magazinele universale s-au implicat activ în afacerea sa, unde vinde totul, de la costume formale la nasturi și adidași florali. Dar fără Angers Shopping, el nu ar fi reușit să conducă un magazin virtual, deoarece acesta oferă ajutor pentru marketing, plăți și ridicarea mărfurilor.

„A fi managerul unui magazin înseamnă să nu ai foarte mult timp, deoarece magazionerii nu au foarte mult personal”, spune el. „Pentru a putea intra pe internet, trebuie să aveți personal. Nu puteți deschide un site și apoi spuneți: „Ei bine, iată-l, va funcționa de la sine”.

Dominique Gazeau, președintele asociației de proprietari de afaceri Les Vitrines d’Angers, spune că izolarea din timpul carantinei a oferit posibilitatea de a instrui proprietarii de magazine. „Am reușit să discutăm cu ei, să le stârnim interesul și să-i ajutăm să conștientizeze importanța unui spațiu online de vânzare”, spune Gazeau. El adaugă că întreprinderile mici încă nu sunt „suficient de conștiente” de comerțul digital.

Préfet de Maine-et-Loire on Twitter: "Suite du déplacement de @cedric_o à @ angers @Maine_et_Loire pour découvrir la plateforme Angers shopping lancé  pendant le confinement, qui permet aux magasins du centre ville de doubler

Angers Shopping se încadrează în obiectivul mai mare al Wishibam de a ajuta companiile franceze mici și mari să dezvolte prezențe online. Comerțul cu amănuntul online a fost mai lent în dezvoltare în Franța, reprezentând doar zece la sută din vânzări, conform Centrului pentru Cercetare cu amănuntul. (Acest lucru este comparat cu aproape 20% în Marea Britanie). În prima sa săptămână, site-ul a avut peste 570.000 de vizite. Unele magazine au generat până la 30% din vânzările lor operaționale prin intermediul platformei. Dimensiunea redusă a orașului permite livrări în 72 de ore (deseori chiar și mai rapide), completate cu ajutorul bicicletelor electrice, poștei, sau cu opțiunea de ridicare în magazin.

„Ideea acestui proiect este într-adevăr să reconcilieze experiența magazinului cu confortul online și să adune laolaltă cele mai bune lucruri din ambele lumi”, spune fondatorul și CEO-ul Wishibam Charlotte Journo-Baur. „În același timp, încercăm cu adevărat să creăm o legătură cu clienții, precum și cu comercianții.”

Pentru multe companii înregistrate pe Angers Shopping, impactul vânzărilor este mai mare decât doar cel economic. Delphine Collet a început Madame Chocolat în 2017 pentru a evidenția delicatese dulci din regiunea Anjou, cum ar fi la Quernon d’Ardoise, un desert din nougat acoperit cu o ciocolată albastră, care reflectă minele de ardezie din zonă. „Mi-am pus laolaltă dorința de a promova meșteșugurile locale și de a pune în evidență micii meșteșugari și produse de calitate prin intermediul pasiunii mele pentru dulciuri”, spune Collet.

Micul ei magazin prezintă produse de la aproximativ 20 de creatori locali. Ea spune că o parte din experiență se pierde online, dar, totuși, carantina a fost o oportunitate pentru oameni să se reconecteze cu gătitul și cu ingredientele de calitate. „Au fost câteva săptămâni când nu s-a întâmplat cu adevărat nimic”, explică ea. „Apoi, după două săptămâni, trei săptămâni, oamenii și-au dat seama că sunt acasă, că vor să se delecteze cu produse bune.”

Collet spune că mulți cumpără acum dulciuri pentru a recupera sărbătorile ratate și alte sărbători care marchează redeschiderea Franței. Laurence Collin, proprietarul magazinului prêt-à-porter pentru femei River Woods, a avut experiențe similare facilitate prin ușurința cumpărăturilor online, fiind de mare ajutor atunci când ai nevoie rapid de o ținută specială.

În magazinul ei, unde pereții rustici din lemn și cărămidă pun în evidență rochii colorate florale, pulovere strălucitoare și jachete îndrăznețe, ea a spus că a decis să se alăture Angers Shopping pentru că „este important să ai acest tip de afacere hibridă, deoarece există oameni care cumpără doar pe internetul și oamenii care cumpără doar în magazine”.

Chiar dacă vânzările au scăzut în timpul pandemiei, ea spune că știind că afacerea sa nu a fost oprită complet a ajutat-o să își mențină moralul. Și pentru prima dată, a reușit să capteze oameni prea ocupați pentru a face cumpărături personal. La fel ca mulți membri ai platformei, ea se concentrează pe continuarea serviciilor personalizate online, chiar ajutând trei generații din aceeași familie să găsească haine.

„Dacă lucrurile merg prost, pot reveni în magazin”, spune Collin. „Există partea umană care este întotdeauna acolo. În timp ce atunci când cumperi pe internet, nu este nimeni acolo.”

Acest element uman este crucial pentru Angers Shopping pentru a combate giganți precum Amazon. În timp ce Amazon a fost mai lent să se impună în Franța, acesta reprezintă încă 22% din cheltuielile online, aproximativ 45% din populație cumpărând de pe Amazon cel puțin o dată pe an, potrivit Kantar Insights France. Deși, legislația puternică a muncii din țară și organizarea sindicală au împiedicat un „efect Amazon” mai puternic să se impună.

Lockdown-ul Franței a început cu greve și demonstrații ale lucrătorilor din depozitele Amazon care se plângeau de supraaglomerare și de lipsa gelului igienizant. Compania și-a oprit vânzările în Franța după ce o instanță civilă din afara Parisului a decis că nu a furnizat măsuri de siguranță adecvate în centrele de distribuție. Amazon a pierdut apoi un apel la Versailles, interzicând livrarea articolelor neesențiale.

În schimb, Angers Shopping se poziționează ca fiind mai colaborativ. În timp ce Amazon percepe taxe de abonament pentru vânzători, precum și comisioane pentru fiecare articol și fiecare vânzare, Angers Shopping nu percepe până acum niciun comision. Dominique Gazeau de la Les Vitrines de Angers adaugă că, deși „Amazon poate călători în jurul lumii pentru a livra un flash-drive”, Angers Shopping este „hyper local” cu o amprentă ecologică mult mai mică.

Angers Shopping | Le site e-commerce et citoyen d'Angers

Wishibam, care în ultimii cinci ani a investit 8 milioane de euro în proiecte tehnologice, a lansat un site de comerț electronic similar în orașul mai mare Nisa și intenționează să-și extindă modelul în Franța și cu parteneri din alte țări. Journo-Baur spune că vânzările la Angers Shopping au scăzut puțin, la aproximativ 120-150 de achiziții pe zi, însumând aproximativ 1.000 de euro în profit. Acest lucru fiind fără niciun marketing, adaugă ea, iar compania se concentrează acum pe strategia sa de comunicare.

Pentru Berdugo, proprietarul magazinului de îmbrăcăminte, Angers Shopping este doar cea mai recentă inițiativă din ultimii 30 de ani în vânzările de haine. În timp ce afacerile de pe site au fost lente, el îi recunoaște potențialul de creștere. Într-o perioadă în care el poate permite doar câtorva clienți să intre în magazin simultan și trebuie să dezinfecteze fiecare haină după ce a fost încercată, cumpărăturile ar putea fi cea mai viabilă soluție.

„Va dura încă ceva timp, pentru că nu se va întâmpla peste noapte, dar trebuie să credem în ea, deoarece este o inițiativă interesantă”, spune el. „Astăzi, pentru că sunt atâtea lucruri noi, trebuie să le încercăm pentru a merge mai departe.”

Comments

No posts found

Write a review