Modul in care Walmart si Best Buy schimba ultimul kilometru in domeniul livrarilor

05/24/2021
A1 Marketplace

Experții de la Euromonitor International au descris modul în care Walmart, precum și alte companii occidentale și rusești, modifică ultimul kilometru de livrare pentru a satisface cererile: consumatorii doresc să primească comanda în termen de 15-30 de minute de la check-out 


Astăzi, consumatorii se așteaptă ca retailerii să aducă toate cumpărăturile, de la produse alimentare și produse cosmetice la mâncare gătită, chiar la ușa lor, în termen de o oră. Giganți ai comerțului electronic precum Amazon și Alibaba continuă să consolideze încrederea clienților în livrarea instantanee. Conform Euromonitor Digital Consumer Survey 2020, cumpărătorii se plâng cel mai adesea că au primit comenzile mai târziu decât le așteptau. Pandemia a declanșat un boom al comerțului electronic și a evidențiat provocările cu care se confruntă întreprinderile în îndeplinirea așteptărilor consumatorilor. Vânzările online au crescut cu 26% în 2020, iar rețelele logistice și-au depășit limitele. Creșterea comerțului electronic a forțat companiile să analizeze ultimul kilometru, atât livrarea prin curier, cât și soluțiile de preluare. Pentru a satisface cererea consumatorilor care cumpără online, unele companii au încercat să accelereze toate procesele în această etapă, în timp ce altele au început să folosească mai multe soluții tehnologice pentru a îmbunătăți lanțurile de aprovizionare. Mulți au implementat sau extins capacitățile formatului Click & collect.


Patru studii de caz din Australia și SUA

Retailerul american de electronice Best Buy la sfârșitul lunii martie 2020 a închis toate punctele de vânzare fizice și, în schimb, a început să ofere clienților livrare sau ridicare personală. La sfârșitul anului 2019, ultima opțiune era disponibilă doar în 100 de magazine Best Buy, iar în primăvara anului 2020 - deja în 1,2 mii. Acest lucru a permis companiei să mențină 70% din vânzări în prima lună de lockdown din Statele Unite. Un alt exemplu este operatorul de spații de vânzare australian Westfield. În 2020, a lansat serviciul Westfield Direct, care permite clienților să comande orice produs din magazinele situate pe teritoriul a 35 de centre comerciale din lanțul din Australia. Pe termen lung, această schimbare către modelul Click & Collect va permite companiilor să compenseze costul livrării prin curier direct la ușă. Dar, în ciuda faptului că în timpul pandemiei companiile au manifestat un interes crescut pentru formatul de auto-preluare, doar 24% dintre consumatorii din întreaga lume consideră că această opțiune este relevantă. Aceste rezultate au fost arătate de Euromonitor Digital Consumer Survey 2020. 

Pentru a-și extinde opțiunile de livrare, unele companii au găsit parteneri sau au achiziționat startup-uri promițătoare. Așadar, retailerul american Walmart a cumpărat în noiembrie 2020 serviciul pentru comenzile comune JoyRun, iar în luna decembrie a aceluiași an, împreună cu FedEx, a lansat un program special pentru clienții care doresc să emită o returnare de acasă. Actorii de pe piață au investit, de asemenea, în tehnologii digitale pentru a accelera îndeplinirea și livrarea comenzilor, precum și pentru a reduce costurile asociate vânzărilor online. 

Dezvoltarea unor centre de distribuție mici, magazine de tip dark store și dark kitchen este un alt mod de a îmbunătăți ultima milă. Prima direcție, de exemplu, este tratată de startup-ul american Ohi. Acesta invită companiile să livreze bunuri în ziua comenzii sau chiar în câteva ore după aceea. Platforma digitală Ohi analizează, de asemenea, datele consumatorilor și ajută mărcile să aducă produse în depozitele cele mai apropiate de potențialii clienți. Acest lucru face ca transportul să fie mai eficient, mai ieftin și mai ecologic. Creșterea de două cifre a pieței comerțului electronic în 2020 a obligat companiile să acorde o atenție deosebită problemelor logistice. Datorită schimbării bruște către operațiunile online, profiturile comercianților cu amănuntul și ale reprezentanților sectorului HoReCa au scăzut. Costul ultimei mile și riscurile de mediu sunt în continuă creștere, astfel încât companiile trebuie să caute noi modalități de asamblare și livrare a comenzilor. Dacă nu le găsesc, nu vor putea satisface nevoile consumatorilor și vor pierde clienții. 

Potrivit Euromonitor International, în Rusia ponderea segmentului online în valoarea totală a comerțului amănuntul a crescut de la 7% în 2019 la 11% în 2020. În timpul pandemiei, comercianții cu amănuntul și companiile din sectorul HoReCa au fost nevoiți să abandoneze rapid canalul tradițional de vânzare offline și să meargă online, urmărind consumatorul. Acest lucru a dus la două tendințe importante. În primul rând, geografia serviciilor de livrare s-a extins - acestea au devenit disponibile în orașe mici și regiuni îndepărtate. De exemplu, Sbermarket este prezent în 148 de orașe din toată Rusia și cooperează cu 66 de lanțuri de retail.

În al doilea rând, au apărut noi tipuri și modele de livrare, inclusiv cele robotizate. De exemplu, serviciul Yandex.Food folosește roboți autonomi numiți Yandex.Rover. Astăzi livrează mărfuri de la Yandex.Lavka, Azbuka Vkusa și Vkusville din Moscova. Nu este încă posibil să vorbim cu încredere despre eficacitatea unei astfel de metode; mai degrabă, este o nișă și o soluție costisitoare. Robotizarea livrării este o tendință a viitorului, iar odată cu dezvoltarea tehnologiilor, companiile își vor schimba atenția de la punctele de distribuție la tipurile inovatoare din ultimul kilometru. De asemenea, pandemia a accelerat cererea de livrare de zi cu zi. Astăzi, consumatorul dorește să primească bunurile imediat și este chiar gata să plătească suplimentar pentru un astfel de serviciu. Și dacă pentru comercianții cu amănuntul nealimentari, livrarea într-o zi este o condiție acceptabilă, atunci vânzarea cu amănuntul cu alimente trebuie să fie mai rapidă. Astăzi companiile din acest segment aduc o comandă în 30-40 de minute. Unele oferă, de asemenea, livrare express în 15 minute. Primul care a folosit un astfel de model a fost rețeaua Samokat, care astăzi funcționează în opt orașe rusești. Trebuie menționat aici că Rusia este înaintea altor țări în ceea ce privește viteza de livrare. 

yandex%20delivery.png?1621861448562

Comments

No posts found

Write a review