Regulile pietei libere: modul in care Amazonul argentinian a cucerit consumatorii

12/07/2021
A1 Marketplace

De la începutul pandemiei, MercadoLibre a reușit să crească semnificativ vânzările. Interesul cumpărătorilor contribuie, de asemenea, la creșterea companiei în sectorul serviciilor financiare. Printre acestea se numără nu numai serviciile de plată și împrumuturile, ci și posibilitatea de a investi

Фото: Jonne Roriz / Bloomberg

Când orașele din America Latină au început să introducă blocaje în martie 2020, se credea că principala platformă regională de comerț electronic MercadoLibre intră într-o criză existențială. Timp de aproximativ o săptămână, vânzările au scăzut semnificativ, dar apoi s-au reluat cu o energie revigorată și au depășit foarte curând valorile din anul precedent.

Veniturile din vânzările online ale MercadoLibre au crescut cu 90% în 2020, deoarece COVID-19 a accelerat creșterea comerțului online, potrivit Bloomberg Intelligence. Numărul cumpărătorilor a crescut cu 40% până la 65 de milioane în cele 12 luni încheiate pe 31 martie. „O astfel de creștere în unele țări ne-ar lua între trei și cinci ani”, spune cofondatorul și CEO-ul Marcos Halperin. "Nu este cale de întoarcere".

În timp ce MercadoLibre contribuie la schimbarea obiceiurilor de cumpărare ale latino-americanilor, investitorii sunt mai interesați de modul în care plătesc pentru achizițiile lor. Plățile prin divizia fintech a MercadoPago au crescut cu 75% anul trecut, la 50 miliarde dolari, pe măsură ce comercianții au lansat plăți mobile și coduri QR.

Activitatea de creditare a companiei s-a dublat mai mult. În 2018, analiștii Goldman Sachs au prezis că 40% din valoarea MercadoLibre va fi generată de divizia sa fintech. Acum vorbim despre 60%.

Chiar și cei care investesc în companie nu susțin că au adus pe piață o nouă tehnologie financiară sau serviciu. „Principalul avantaj al MercadoLibre a fost întotdeauna capacitatea sa de a înțelege din timp cu cine să fii prieten, de a ajuta la adaptarea la condițiile locale și, cel mai important, de a-l folosi cu precizie, rapiditate și abilitate la momentul potrivit”, a declarat un buletin informativ din 2018 de la binecunoscuta companie braziliană de management Dynamo, care a deținut acțiunile companiei în ultimii cinci ani.

Halperin, în vârstă de patruzeci și nouă de ani, care deține o mare afacere argentiniană de prelucrare și distribuție a pielii, participa la Stanford Business School când a atras atenția asupra succesului eBay în 1999 și a decis că ar putea crea un site de licitații pe piața din America Latină. El i-a dat un nume care este tradus ca „Piață liberă” și chiar el însuși a participat la tranzacționare pe site. Fiecare membru al echipei a trebuit să posteze cel puțin 200 de loturi pe site, iar Halperin a decis să afișeze un set de crose de golf aparținând familiei. Până la urmă, eBay a investit în MercadoLibre în 2001 și a fost acționar până în 2016.

În primii ani, platforma a funcționat conform principiului clasificării (o resursă cu anunțuri de la persoane fizice și juridice cu diverse oferte grupate pe subiecte), unde vânzătorii și cumpărătorii erau contactați prin e-mail. Nu toate tranzacțiile au fost destinate să aibă loc din cauza suspiciunilor de fraudă și a problemelor logistice. MercadoLibre și-a lansat activitatea de servicii financiare în 2003. Compania a urmat din nou exemplul eBay, care a achiziționat PayPal cu un an mai devreme pentru a dezvolta legătura cu sistemele de plăți. 

În prezent, nu toate tranzacțiile care trec prin MercadoLibre sunt direct legate de comerțul electronic. La târgurile de artizanat, la vânzătorii de pe plajă și în mașinile de taxi, eticheta „MercadoPago acceptat” este din ce în ce mai des văzută. Unii mici vânzători spun că comisioanele sunt mari, dar recunosc că acesta este prețul pentru a ține pasul cu tendințele de cumpărare. 

Lawrence Campos Leite, un lăcătuș din São Paulo, în vârstă de șaizeci și șapte de ani, a început să accepte plăți mobile acum doi ani. El consideră că este mai sigur să păstreze mai puțini bani și adaugă că aceasta este metoda preferată de plată pentru cumpărători pentru a ține evidența cheltuielilor lor. „Din ce în ce mai puțini clienți plătesc în numerar”, spune el. Deja aproape 80% dintre clienți plătesc pentru serviciile sale folosind terminalul de plată MercadoLibre și undeva până la 10% folosesc coduri QR. 

Într-o regiune în care 50% din populație nu are un cont bancar, MercadoLibre găsește oportunități suplimentare pentru a furniza toate tipurile noi de servicii financiare. Acum plătește mici împrumuturi vânzătorilor și cumpărătorilor printr-o unitate numită MercadoCredito, care determină bonitatea clienților pe baza informațiilor primite de pe site. Compania nu este finanțată din fonduri de depozit, deci nu intenționează să obțină o licență bancară, spune Halperin.

Mercado Libre creará más de 850 empleos en Colombia con su expansión en la  región

MercadoLibre oferă, de asemenea, utilizatorilor posibilitatea de a investi din portofelele lor electronice în fonduri mutuale cu risc redus. Această opțiune este cea mai atractivă pentru clienții din țări precum Argentina, unde rata anuală a inflației se apropie de 50%. În mare parte datorită acestor produse financiare, a existat o creștere bruscă a numărului de investitori cu amănuntul. Înainte ca compania să permită clienților să investească cu un portofel electronic, în Argentina existau 400.000 de conturi de investiții. Din septembrie 2018, clienții MercadoLibre au deschis peste 3 milioane de noi conturi de investiții folosind aplicația. Acest lucru se poate face și în Mexic sau Brazilia, deci există aproximativ 15,7 milioane de conturi pentru întreaga regiune, cu între 50 și 100 de dolari.

Analistul Goldman Sachs, Irma Sgarz, consideră că serviciile financiare sunt cea mai promițătoare afacere pentru MercadoLibre pe termen lung. Potrivit lui Sgarz, marja dobânzii la portofoliul de credite al companiei este de 25%, comparativ cu o medie de 3%. În opinia ei, în următorii cinci ani, doar afacerea cu împrumuturi va crește de opt ori, drept urmare dimensiunea portofoliului va crește la 5 miliarde USD de la 600 milioane USD în ultimul trimestru. În aceeași perioadă, împrumuturile vor aduce MercadoLibre jumătate din veniturile sale în direcția serviciilor financiare, comparativ cu actualul 15%.

Între timp, retailul rămâne cea mai mare afacere a companiei. Divizia comercială reprezintă aproximativ două treimi din toate veniturile, mai mult decât înainte de pandemie. Cele mai populate orașe din Brazilia sunt deja greu de imaginat fără vehiculele de livrare galbene MercadoLibre. Numărul de produse livrate crește doar, iar cumpărătorii încep să folosească serviciile financiare ale companiei.

MercadoLibre încearcă să-și dubleze acoperirea pe două dintre cele mai mari piețe ale sale: crearea propriei flote aeriene de marfă, luând în considerare intrarea pe piața de livrare a produselor proaspete și găzduirea de streaming live pe piață. Compania face o treabă destul de bună de a face față concurenței locale și chiar încercărilor Amazon de a intra în regiune. Piața comerțului electronic din America Latină crește acum atât de rapid încât poate părea că toată lumea câștigă în acest proces, a spus Sgarz. „Una dintre întrebări este dacă concurenții vor concura pentru cota de piață sau vor crea un fel de piață nouă care nu a fost încă introdusă online”, spune ea.

Cu toate acestea, unii investitori cred că compania se va confrunta cu momente dificile pe măsură ce pandemia se stinge. Stocurile au scăzut puternic după explozia din ianuarie. După cum observă Halperin, strategia sa este de a recupera banii în afaceri, de a extinde cota de piață și de a nu folosi poziția pentru a crește prețurile și a crește profiturile. Pentru a atinge acest obiectiv, el intenționează să mărească personalul la 30 de mii de oameni anul acesta. „Credem că comerțul electronic și fintech-ul vor crește în deceniile următoare și ar fi o greșeală să optimizăm profitul și pierderile în această etapă”, spune el.

În timpul pandemiei COVID-19, compania a intrat ferm în viața unor oameni. Ricardo Ribeiro, profesor universitar din orașul Maringa (din statul Parana din sudul Braziliei), a spus că înainte de izbucnirea pandemiei, el făcea mai puțin de o comandă pe lună. Acum comandă ceva de aproape trei ori pe săptămână. Ribeiro a fost atât de încântat, încât când a împlinit 56 de ani în mai, a pregătit un tort în formă de cutie de ziua lui pentru livrarea comenzilor MercadoLibre. „Cumpărăturile online au devenit un obicei pentru mine de la începutul pandemiei”, spune el.

Comments

No posts found

Write a review