Unde se indreapta Apple: cu ce probleme se poate confrunta compania dupa 10 ani de succes

13/09/2021
A1 Marketplace

După plecarea lui Steve Jobs, analiștii au prezis o cădere precipitată pentru Apple, dar Tim Cook a reușit să conducă compania către un succes copleșitor. Cu toate acestea, acum gigantul este amenințat cu noi probleme. Cu ce se va confrunta Apple în viitorul apropiat, aflăm în articol

Apple va cădea cu siguranță, chiar dacă această cădere este lentă. Când Tim Cook a preluat conducerea de la co-fondatorul Apple Steve Jobs, în urmă cu zece ani, chiar și cei mai înflăcărați fani ai companiei erau convinși că urmează un declin major. După conducerea remarcabilă a lui Jobs, compania a fost preluată de un executiv care își construise o carieră în lanțuri de aprovizionare și foi de calcul. Cum poate o astfel de persoană plictisitoare să inspire angajații Apple să continue să creeze ceea ce Jobs numea produse „nebun de bune”?

Cook a reușit. Când și-a sărbătorit cea de-a zecea aniversare în calitate de CEO Apple, pe 24 august, nimeni nu a îndrăznit să scoată un sunet. Și există un motiv întemeiat pentru asta. Cook a obținut, fără îndoială, cel mai mare succes în IT, care este plin de directori care nu au reușit să „urmeze urmele fondatorilor”. Din punct de vedere pur financiar, s-a dovedit a fi un CEO chiar mai de succes decât Jobs însuși, care a murit de cancer pancreatic la șase săptămâni după pensionare.

Niciun executiv din istorie nu a condus o companie la o valoare totală pentru acționari precum Tim Cook. Când a preluat conducerea, Apple avea o valoare de 349 miliarde de dolari, iar acum a ajuns la o valoare de 2,5 trilioane de dolari, mai mult decât a valorat vreodată orice companie la bursă. Sub conducerea sa, vânzările anuale în zece ani au crescut de la 108 miliarde dolari la 274 miliarde dolari. Profitul net s-a dublat, la 57 miliarde dolari, iar Apple a devenit cea mai de succes companie din lume, depășind gigantul petrolier Saudi Aramco. Mai puțin vizibil, în timpul mandatului său, economia Apple (propriul venit anual plus tot ceea ce fac alte companii pe platformele sale) a crescut de șapte ori, ajungând la peste 1 trilion de dolari.

Cu astfel de realizări, Cook s-ar putea retrage în siguranță în aplauze răsunătoare (reușind să intre în clubul miliardarilor). În schimb, el va continua probabil să conducă Apple până cel puțin în 2025, când fondul său actual va fi implementat pe deplin. Cu toate acestea, cât timp poate să se mențină Apple la această înălțime uluitoare? Pe scurt, va fi mult mai dificil decât în primul său deceniu. Multe dintre tendințele din spate care au ridicat Apple la astfel de înălțimi amețitoare își schimbă acum direcția.

Pentru a obține un răspuns detaliat, este important să înțelegem ce a făcut Cook corect. Pe lângă faptul că a fost un lider excepțional, el a dovedit că este capabil să valorifice forțele care au alimentat industria tehnologică și, odată cu aceasta, economia globală în anii 2010.

În primul rând, Cook a avut noroc de faptul că lumea avea o nevoie de a digitaliza viața folosind dispozitive mobile. Pentru a-și satisface apetitul puternic pentru computerele mobile, el a insistat să îmbunătățească continuu iPhone-ul. Anunțat la scurt timp după ce Cook a devenit CEO, iPhone 4s a fost în esență doar un telefon mobil îmbunătățit. Dar iPhone 13, care se lansează în septembrie, este un supercomputer de dimensiunea palmei, cu un procesor de aproape 50 de ori mai rapid. Chiar și Apple Watch și AirPods, principalele inovații din perioada lui Cook, pot fi văzute ca o continuare a „puternicului” iPhone. În prezent, există peste un miliard de smartphone-uri Apple utilizate în întreaga lume, unul pentru fiecare șapte oameni de pe pământ.

O altă forță pe care Cook și-a îndreptat-o cu pricepere în avantajul său este globalizarea, în special ascensiunea Chinei. Înainte de a deveni succesorul lui Jobs, el a jucat un rol important în externalizarea ansamblului de dispozitive Apple către fabrici chineze. Cel mai mare producător contractual din China este Foxconn, care are acum aproximativ 1 milion de angajați. Majoritatea colectează anume echipamente Apple.

În plus, nenumărați angajați lucrează pentru furnizorii de alte componente. De asemenea, folosind China ca fabrică, Cook i-a văzut devreme potențialul ca fiind cea mai mare piață a Apple după America și Europa, generând acum 19% din venituri și, probabil, cea mai mare parte din profiturile sale. 

Al treilea avantaj al lui Cook a fost înțelegerea importanței rețelelor globale - mecanismele economice ale pieței digitale care fac ca marile afaceri să fie și mai mari. Acest lucru i-a scăpat chiar și lui Jobs, care avea dubii cu privire la App Store. În schimb, Cook a folosit volanta digitală pentru amândoi și a atras mai mulți creatori de aplicații în App Store, care la rândul său a atras mai mulți utilizatori, care au atras și mai mulți dezvoltatori - și așa mai departe până când a evoluat în cea mai bună piață digitală. Astăzi, App Store găzduiește aproape 2 milioane de aplicații, care, potrivit unui studiu sponsorizat de Apple, au permis dezvoltatorilor de aplicații să strângă 643 miliarde de dolari în conturi și vânzări în 2020.

Cook a fost primul executiv IT care a spus că companiile de mărimea Apple trebuie să își asume responsabilitatea pentru impactul lor asupra mediului. În timpul conducerii lui Jobs, aspectul unui gadget era mai important decât modul în care a fost creat. Astăzi, Lisa Jackson, fosta șefă a Agenției SUA pentru Protecția Mediului și acum o vicepreședintă a Apple care raportează direct către Cook, a fost implicată de la început în dezvoltarea produselor. Apple și-a stabilit obiectivul lăudabil de a deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon (reducerea emisiilor de dioxid de carbon din producție la zero sau compensarea acestora cu proiecte cu emisii negative de carbon) până în 2030. În plus, Cook a numit confidențialitatea un „drept fundamental al omului” și, printre altele, a forțat dezvoltatorii de aplicații să întrebe utilizatorii dacă doresc ca agenții de publicitate să le acceseze datele.

Toată lumea recunoaște că lupta pentru confidențialitate se potrivește perfect cu modelul de afaceri Apple, care, spre deosebire de Facebook și Google, nu câștigă bani din colectarea de date pentru a vinde anunțuri direcționate. Iar grija pentru climă joacă cu sentimentele celor mai bogați utilizatori Apple - fără a cheltui prea mulți bani, având în vedere amprenta de carbon relativ mică a companiei.

Tim Cook Just Received A Massive $100m Bonus From Apple, Here's What He  Could Splurge It On - Vulcan Post

Cu alte cuvinte, după zece ani sub conducerea lui Cook, Apple a devenit cea mai bună versiune a sa, potrivit observatorului îndelungat al companiei Horace Dediu. Cu toate acestea, acest lucru nu face organizația mai puțin vulnerabilă. Principalele probleme ale gigantului sunt creșterea, geopolitica și concurența.

La prima vedere, creșterea pare suficient de sănătoasă. Spre surprinderea analiștilor care au prezis căderea iPhone-ului de ani de zile, dispozitivul continuă să genereze sume uriașe de bani. După un apogeu în 2015, vânzările globale au scăzut foarte ușor: Apple a vândut 200 de milioane de dispozitive anul trecut. Cu toate acestea, piața smartphone-urilor se va maturiza în timp. Și chiar dacă este nevoie de timp, într-o zi Apple se va confrunta cu o problemă care este familiară tuturor companiilor mari: cu cât devin mai mari, cu atât le este mai greu să crească rapid. 

Cook a reușit să utilizeze alte surse de venit, notează Neil Cybart, director executiv al Above Avalon, care analizează tot ceea ce face Apple. Activitatea de servicii a companiei, care include App Store și Apple Music, a crescut de la 8 miliarde de dolari în 2011 la 65 de miliarde de dolari în ultimele patru trimestre. Și, deși accesoriile precum Apple Watch sau AirPods aduc puțin mai puțin decât iPhone-ul, acestea acumulează în continuare venituri uriașe: aproximativ 9 miliarde de dolari în iunie 2021. Anul trecut, AirPod-urile au ajuns la 200 de milioane de urechi și Apple Watch - pe 34 de milioane de încheieturi, depășind restul căștilor high-end și toate ceasurile elvețiene combinate.

La un moment dat, însă, Apple va avea nevoie de o altă inovație cheie, la fel de mare ca iPhone. De aici și discuția despre iGlasses - ochelari de realitate augmentată, și chiar iCar. Deși compania nu a confirmat oficial acest lucru, nu este un secret faptul că dezvoltarea acestor tehnologii se desfășoară de câțiva ani. Scurgerile de informații sugerează că ochelarii de realitate augmentată vor apărea în următorii câțiva ani, iar Apple intenționează să lanseze o mașină electrică cu control automat în 2024. Cu toate acestea, este, de asemenea, cunoscut faptul că lucrurile nu mergeau bine și că termenele limită au fost deja modificate mai devreme.

Realizarea de mașini care, spre deosebire de ochelari, nu este o continuare naturală a liniei de dispozitive Apple, nu este ușor de organizat. Chiar și fără motor pe benzină și cutie de viteze, fabricarea unei mașini este mult mai dificilă decât a unui smartphone. Ambițiile Apple legate de automobile par să oscileze între construirea unei mașini electrice automate proprii de la zero, și furnizarea de produse electronice și software altor producători de mașini.

A doua mare provocare al lui Cook este geopolitica. Până în prezent, Apple a evitat cu succes tensiunile crescânde între Occident și China, unde majoritatea produselor sale sunt asamblate și vândute. Cook a făcut tot felul de concesii către autoritățile din Beijing, de la transferul informațiilor utilizatorilor chinezi către centrele de date guvernamentale unde forțele de ordine le pot accesa, până la eliminarea unor aplicații din versiunea chineză a App Store. „Respectăm legea oriunde facem afaceri”, este motto-ul lui Cook.

Totuși, acum, furia cu care guvernul chinez își urmărește propriii giganți tehnologici creează îngrijorări la sediul futurist al Apple din Cupertino, Silicon Valley. În timp ce compania crește producția în alte țări, în special India și Vietnam, încă nu are altă alternativă față de China pentru cea mai mare parte a pieselor de asamblare. Și este greu de imaginat unde o pot găsi. Pentru că doar China are armata de muncitori de care firma are nevoie pentru a crește rapid producția ultimului iPhone.

Judecând după cea mai recentă listă de furnizori, dependența Apple de companiile chineze a crescut. Acum, 51 din cei mai mari 200 de furnizori Apple se află în China - în 2018 erau doar 42. În plin război comercial pe care Donald Trump l-a purtat cu China în 2019, banca de investiții Goldman Sachs a calculat că, în cel mai rău caz, represaliile Chinei ar putea reduce Profiturile Apple cu aproape 30%.

Consecințele ar putea fi și mai grave dacă China ar interzice produsele și serviciile Apple. Pe măsură ce Partidul Comunist devine mai autoritar și Occidentul devine din ce în ce mai suspicios față de China, Apple riscă să devină ținta indignării Beijingului sau victima unui boicot naționalist care a paralizat multe mărci occidentale precum NBA sau Zara.

Și dacă importanța Apple pentru economia chineză oferă în continuare companiei un fel de imunitate, atunci acest lucru ar putea enerva autoritățile și consumatorii din țările occidentale. Unii dintre furnizorii companiei sunt legați de lagărele de muncă forțată pentru uiguri, o minoritate musulmană oprimată din Xinjiang, potrivit grupurilor pentru drepturile omului. Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a acuzat Apple de ipocrizie pentru că a susținut confidențialitatea, oferind în același timp autorităților din Beijing accesul la datele personale ale cetățenilor chinezi. „La un moment dat, se va întâmpla ceva care va testa loialitatea”, spune Willie de la Harvard Business School.

Apple spune că nu a găsit nicio dovadă a muncii forțate de către furnizorii săi. Zuckerberg tot poate fi acuzat de ipocrizie, deoarece Facebook face milioane datorită agenților de publicitate chinezi pe rețelele sale sociale.

Apple's Tim Cook warns of adtech fuelling a 'social catastrophe' as he  defends app tracker opt-in | TechCrunch

Comentariul lui Zuckerberg despre China se referă la a treia problemă a lui Cook - concurența. Consecințele globalizării nu sunt singurul lucru care aduce profit pentru companii precum Apple. Un alt lucru este absența unor rivali reali. Alphabet (compania-mamă a Google), Amazon, Apple, Facebook și Microsoft sunt privite de unii ca un cartel ai cărui membri au fost de acord să nu interfereze unul în afacerile celuilalt. Apple nu a încercat niciodată să devină lider în social media, iar Facebook nu a anunțat lansarea unui magazin de aplicații. În loc să-și creeze propriul motor de căutare, Apple a încheiat o înțelegere cu Google, devenind motorul de căutare implicit de pe iPhone (și percepe aproximativ 8-12 miliarde de dolari pe an pentru acest privilegiu, echivalent cu 14-21% din profitul net al Apple în 2021).

Cu toate acestea, acest confort nu poate fi veșnic. Pentru a-și menține valoarea de miliarde de dolari, toți giganții IT caută noi surse de creștere - și le găsesc pe teritoriul celuilalt. Oferirea unui control mai mare utilizatorilor de iPhone asupra datelor lor poate fi motivată de dorința reală de a le proteja confidențialitatea, dar împiedică, de asemenea, ca aceste date să cadă în mâinile Facebook, ceea ce va ajuta Apple să își construiască propria afacere publicitară. În plus, există zvonuri conform cărora compania își dezvoltă propriul motor de căutare.

Concurența se încălzește și în activitatea de bază a Apple. În America, iPhone-ul rămâne lider, dar în lume, potrivit Canalys, iPhone-ul reprezintă doar unul din șapte smartphone-uri vândute. La începutul acestui an, firma chineză Xiaomi a depășit Apple pentru a deveni al doilea mare producător de smartphone-uri.

Încercările Apple de a se extinde pe piețe noi se pot prăbuși într-o concurență acerbă. Boxele sale „inteligente” HomePod au venit prea târziu și nu au avansat prea mult în comparație cu produsele de la Amazon și Google. Ochelarii de realitate augmentată, atunci când vor fi lansați, vor trebui să reziste în fața ochelarilor Oculus de la Facebook, HoloLens de la Microsoft și alte accesorii moderne. Și chiar iCar va trebui să concureze cu produsele Tesla și cu alte oferte de la producători auto cunoscuți.

De asemenea, autoritățile de reglementare pot încerca să mențină concurența pe piețele digitale. Este foarte probabil ca Apple să câștige un caz împotriva Epic Games, creatorul popularului joc video online Fortnite, care acuză gigantul IT de o protejare exagerată a App Store. Decizia se așteaptă în acest an, dar chiar dacă compania câștigă cazul în cadrul instanțelor americane, susținătorii încrederii în alte țări nu vor renunța atât de ușor. 

În iulie, șeful adjunct al Comisiei Europene și administratorul UE, Margrethe Vestager, au avertizat Apple că legea piețelor digitale propusă de uniune nu îi va permite să mențină confidențialitatea și securitatea pentru a limita concurența în App Store, la care compania a făcut apel în procesul său cu Epic Games. Simplificarea regulilor magazinului și reducerea comisioanelor (acum acestea fiind până la 30% pentru majoritatea aplicațiilor) pot afecta serios rentabilitatea afacerii  în sfera de servicii.

Un lider cu o poziție și o experiență precum cea a lui Cook ar putea să depășească aceste riscuri. Nu este încă clar dacă va fi Cook însuși sau altcineva. CEO-ul Apple are 60 de ani și a spus că „probabil” nu va mai rămâne încă zece ani. De aici apare întrebarea cine ar putea avea viziunea și abilitățile potrivite pentru a-l succeda.

Un fost executiv are o propunere radicală: Apple ar trebui să nu mai vândă articole de lux. El crede că marja brută a companiei de peste 40% în ultimul trimestru o face leneșă. Pentru a menține această linie, compania pune presiune pe dezvoltatori și furnizori. În schimb, trebuie să-și folosească puterea și tehnologia avansată pentru a dezvolta dispozitive și servicii pentru cei 3 miliarde de oameni de pe pământ care încă nu au profitat de beneficiile erei digitale.

Acest lucru ar putea ajuta la rezolvarea puzzle-ului creșterii Apple, dar este puțin probabil să-și impresioneze acționarii conservatori. Jeff Williams, cel mai des citat ca posibil succesor al lui Cook, nu este atât de radical în materie de schimbare. Multe surse îl consideră pe Williams „Tim Cook al lui Tim Cook”: o dublă nu numai în aspect (înalt, subțire și cu părul gri), ci și în gândire și experiență. El ocupă acum fostul post al lui Cook, revizuind lanțurile de aprovizionare și operațiunile Apple din 2010. Aceste abilități au servit companiei foarte bine în ultimul deceniu. Pentru ca Apple să continue să prospere, un nou lider ar putea avea nevoie de un alt set de abilități. 

Comments

No posts found

Write a review